Total Pageviews

Thursday, December 16, 2010

Kecewa hati aku.

Wah sangat sibuk aku kebelakangan ini.
banyak sangat program yang kami telah lakukan.
dari kecil-kecilan hinggalah melibatkan kehadiran menteri dan mufti.
alhamdulillah semua berjalan lancar.

namun apa yang menguris hati kecil aku ini.
pabila terbit satu kenyataan yang berbunyi,

kerana ada penyataan itu adalah fitnah.
namun aku berasa amat puas,
pabila usaha kami ini dalam diam menjadi perhatian orang luar. Alhamdulillah..

Sunday, November 14, 2010

Pemandu Bas Transnasional

Perkhidmatan bas ekpress Transnasional adalah satu perkhidmatan bas yang sudah pastinya menjadi pilihan ramai kerana perkhidmatan yang disediakan mampu memuaskan hati para pengguna.

Namun apa yang berlaku semalam membuatkan saya berasa amat terkilan, marah dan kecewa.
Bas di jadual (13.11.2010) akan bertolak dari Hentian Duta pada pukul 9:10 p.m, namun bas itu hanya bergerak dalam pukul 9:35 p.m. Tak apa lah mungkin mereka menghadapi sebarang kesulitan.

Dalam perjalanan tersebut, ketika melintas R&R Tapah, tiba-tiba bas tersebut berhenti pelahan-lahan membuatkan para penumpang tertanya-tanya, apakah yang sedang berlaku. Rupa-rupanya pemandu tersebut mahu "reverse" bas tersebut untuk berhenti sebentar di Petronas berhampiran R&R tersebut. Ini membuatkan saya dan rakan berasa kurang selesa dengan tindakan pemandu tersebut.

Setelah tiba di Petronas tersebut, pemandu tanpa berkata apa-apa lalu terus keluar dari bas dan kami para penumpang beranggapan bahawa mungkin bas ini berhenti dalam 30minit untuk berehat (pada kebiasaannya bas ekpress akan berhenti selama 30 minitd R&R sebelum menyambung perjalanan).

Selepas saya ke tandas dan ingin ke bas tersebut, terdapat 3 orang lagi penumpang yang belum menaiki bas tersebut, namun bas itu terus menutup pintu dan ingin berlalu pergi. Mujur ada seorang penumpang yang sempat mengetuk pintu bas itu dan beberapa penumpang yang sedang hisap rokok tadi berlari mengejar bas tersebut. Difahamkan oleh penumpang yang berada di dalam bas tersebut, pemandu itu langsung tidak mengira jumlah penumpang samada sudah mencukupi atau tidak.

Sebaik sahaja saya menaiki bas tersebut, pemandu itu langsung tidak memohon maaf kepada penumpang-penumpang tersebut. Saya berasa amat terkilan dengan sikap pemandu tersebut dan berharap agat pihak Transnasional dapat mengambil tindakan yang sewajarnya supaya stigma masyarakat tidak berubah.

Wednesday, November 10, 2010

Kita semakin ganas.

PEKAN – Seorang wanita maut selepas cedera parah di kepala akibat ditetak oleh anak lelakinya menggunakan kapak di Felda Chini Timur 1 di sini pukul 10.30 malam kelmarin.

Ketua Polis Daerah Pekan, Supritendan Yahaya Othman berkata, Che Wa Isa, 57, meninggal dunia akibat cedera parah di kepala dan sebahagian otaknya terburai akibat tetakan tersebut.

Yahaya berkata, polis telah menahan suspek yang berusia 23 tahun ketika dia sedang bersembunyi di dalam sebuah reban ayam yang terletak kira-kira 50 meter dari lokasi kejadian. Dia ditahan bagi membantu siasatan kes bunuh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

“Dia ditahan sejam selepas kejadian itu oleh penduduk kampung sebelum diserahkan kepada polis. Siasatan awal mendapati suspek dipercayai menetak kepala ibunya menggunakan kapak besi yang biasanya digunakan untuk memotong buah kelapa sawit.

“Tetakan menyebabkan pendarahan teruk di kepala dan mangsa disahkan meninggal dunia sebaik sampai ke Hospital Pekan,” kata beliau ketika dihubungi semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.


KULAIJAYA – Seorang peniaga pakaian maut selepas cedera parah di kepala dan dada disyaki ditikam dengan pisau oleh menantunya dalam kejadian di Bandar Tenggara di sini kelmarin.

Kejadian pukul 2.40 petang itu berlaku apabila mangsa, Armen Suardi (gambar), 52, bertengkar dengan menantunya yang berusia 23 tahun. Kejadian itu dikatakan berkait rapat dengan tindakan suspek yang ketagih ganja.

Difahamkan, suspek yang gagal menahan kemarahan telah menikam mangsa di kepala dan dadanya. Mangsa kemudian dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru tetapi meninggal dunia pukul 5.20 pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Osman Muhammad Sebot berkata, sebelum meninggal dunia, mangsa yang berniaga di Jalan Bendahara 3, perumahan Bandar Tenggara di sini sempat membuat laporan di Balai Polis Bandar Tenggara di sini.

“Suspek ditahan ketika dia pulang ke rumah keluarganya di Kampung Lubuk, Pangkalan Batu, Mersing pada malam kejadian,” katanya.

Sementara itu, isteri mangsa, Rohani Yacob, 45, berkata, arwah sempat menghubunginya bagi memaklumkan kejadian itu ketika dia pergi membaiki motosikal di bengkel berhampiran.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Sumber : http://www.kosmo.com.my


"Ya ALLAH... semakin hari, semakin ku gusar melihat perlakuan makhluk sebaik-baik ciptaanMU kian rakus dan menjadi ganas.." itulah yang aku mampu ucapkan ketika membaca berita ini...

Mengapa manusia sekarang semakin ganas dan berpelakuan seperti binantang. Sanggup membunuh orang yang terdekat. Adakah kita sudah tidak waras lagi fikirannya? Adakah nafsu amarah mematahkan iman yang rapuh?

suka saya berkongsikan sedikit di sini:

Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai): Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.

sumber: http://www.halaqah-online.com

Jadi marilah kita berfikir sejenak, apakah kita? kemanakah kita? bagaimanakah kita? dan paling penting SIAPA KITA?

Tuesday, November 9, 2010

Happy Birthday



Happy birthday to you, happy birtday to you.. Happy birthday to _________...
Happpy birthday to you..

Lagu yang popular setiap kali untuk menyambut hari kelahiran. Tidak lupa juga "prank" untuk birthday boy/girl.. hehehe.. itu adalah satu benda yang wajib setiap kali untuk menyambut hari lahir insan berkenaan.

Apa yang ingin saya kongsi disini adalah perubahan trend zaman sekarang yang suka menghadiahkan "cupcake" sebagai kek untuk menyambut hari lahir. Sungguh comel bukan.


Monday, November 8, 2010

Kesalahan bahasa....

SUBANG – Kumpulan pelajar Malaysia yang menuntut di Yogyakarta, Indonesia selamat tiba di tanah air malam tadi dengan membawa pelbagai kenangan pahit bencana letusan Gunung Merapi.

Ramai di antara mereka menyifatkan pengalaman itu sebagai detik paling mencemaskan dalam hidup mereka.

Kata pelajar jurusan pergigian Universitas Gadjah Mada, Muna Nadyah Ahmad, 24, penangan debu panas serta bunyi letusan yang kuat dari gunung itu menjadi punca mereka hidup sengsara.

“Hidup macam dalam neraka, saya lega bukan sahaja selamat pulang tetapi juga sebab Malaysia tidak ada gunung berapi,’’ katanya ketika ditemui bersama 129 lagi pelajar yang tiba dengan pesawat Hercules C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di pangkalan TUDM Subang pukul 7.55 malam tadi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Alhamdulillah, Pelajar kita sudah selamat pulang dari Indonesia yang menghadapi bencana. Terima kasih kepada pihak TUDM yang bertungkus lumus untuk membawa pulang pelajar kita ke tanah air..

Apa yang saya tertarik pada artikel ini ada, kenyataan pelajar "Hidup macam dalam neraka.......". Adakah beliau pernah masuk ke Neraka? Persoalan disitu, apa yang saya difahamkan kita tidak boleh menyamakan apa yang kita lalui samaada manis atau pahit dengan syurga ataupun neraka. Adakah ini kenyataan sendiri dari pada pelajar tersebut atau ditokok tambah oleh wartawan?

Jika dulu, ustazah saya akan marah jika kami berkata sedemikian. Jadi bijaklah mengatur bicara agar tidak menyentuh mana-mana sensitiviti. Wallahualam..

Tuesday, October 12, 2010

Kenduri.

Biasanya kita tahu apabila sebut perkataan kenduri, mestilah untuk orang kahwin. Tidak lupa juga ada kenduri tahlil, kenduri arwah, kenduri doa kesyukuran dan macam-macam lagi. Kalau sebut kenduri mesti ada makan-makan kan? Hehehe, itu yang menariknya kerana pada musim cuti sekolah pasti akan dapat banyak jemputan untuk menghadiri majlis perkahwinan saudara, jiran tetangga, sahabat handai dan rakan sekerja.

Pada tinta kali ini,ingin ku berkongsi kesempatan aku bersama rakan yang lain berkunjung ke walimatulurus anakanda, Prof. Dr. Azni Zain Ahmed, Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa UiTM.

Pada mulanya aku berat hati untuk pergi kesana, tetapi memikirkan hubungan baik dengan bonda Azni aku mengagahkan diri bersama teman yang lain untuk kesana. Ha! lupa nk beritahu, tarikh perkahwinan anakanda beliau adalah 10.10.2010. Satu tarikh yang amat menarik bukan?

Berbalik kepada isu asal, kami pun pergi ke kedai terdekat untuk membeli cerderahati, yela nak berkunjung ke rumah orang kahwin ni mestilah bawacenderahati kerana itu sudah menjadi budaya kita masyarakat timur. Kalau bercerita tentang pemilihan hadiah ni pun satu hal juga la, aku jenis tak kisah sangat janji ada. Tapi kalau dengan budak perempuan, aduy! Cerewet sangat.. hehehe.. nak tanak kami pun memilih la hadiah yang nak dibeli. Kami semua bersutuju untuk membeli set minuman, lepas dah beli hadiah

mesti nak balutkan? Isu pembalut pun satu hal juga, hehehe.. tapi memang best la, masing-masing punya pandangan sendiri.




Sempat juga kami bergambar sementara menunggu pekerjanya membalut hadiah yang kami beli tadi. Alamak! Maaflah gambar hadiah tak ambil, makanya tak dapat lah nak dikongsikan bersama. Kami pun menuju ke destinasi asal iaitu teratak bonda Azni.


Wah! Memang meriah ramai juga orang yang berkunjung ke rumah bonda, biasalah bonda orangnya peramah dan tidak pernah lokek memberi nasihat. Jawatan yang disandang bukanlah satu penghalang untuk bonda mempunyai ramai kenalan.

Kami disambut dengan mesra, sempat juga kami bergambar dengan bonda dan anakandanya,

Dari kiri: Arziah, Najat, Bonda Azni, tengah2 tu pengantin la, suami bonda, aku & farizi.


Sesudah bergambar, tiba masa untuk kami menjamu selera. Pelbagai juadah dihidang dalam kesempatan itu kami juga sempat bertemu dengan beberapa kakitangan UiTM. Sempat jua kami beramah mesra. Dalam pada itu, kami juga sempat bergambar dengan VC kami.


aku takde? Yela dah aku yang jadi jurugambar.

Sunday, October 10, 2010

Mc'D D' Puncak.

Pembukaan kegiatan ekonomi iaitu kedai menjual makanan segera (Fast Food).. hehehe.
Setelah setahun setengah penubuhan UiTM Puncak Alam, baru ada pelabur yang berani membuka premis berunsurkan francise ini di Puncak Alam.

Mc'Donalds atau kata nama singkatnya adalah Mc'D kini bermula beroperasi di Puncak Alam, bersebelahan dengan Petronas. Bermulanya restoran makanan segera 24jam ini pasti membuat para pelajar gembira dan mudah dalam urusan menyiapkan tugasan. Yela, dengan kemudahan wifi dan tidak akan menjadi buah mulut orang apabila lelaki dan perempuan berada di tempat ramai orang lalu lalang.




boleh tahan juga ramai pelanggan pada hari ni. Walaupun breakfast tapi amat memberangsangkan sambutan dari penduduk setempat.


10.10.2010 | 10. Oktober 2010.

Ini adalah tarikh keramat bagi tahun ini. Datuk Sheik Muzaffar berkahwin pada tarikh ini dan tidak lupa juga ramai lagi rakan-rakan, saudara dan juga artis yang melangsungkan perkahwinan mereka pada tanggal 10.10.10.

Apa yang ingin ku coretkan pada tinta blog ini adalah berkenaan dengan petikan dari Facebook Dato' Sahol Hamid, Naib Canselor UiTM.
Kebajikan pelajar UiTM termasuk pelajar NR amat saya titiberatkan.Mulai Ahad ini (10/10/10),UiTM menyewa 3 court badminton dan 1 court futsal buat pelajar NR di pasaraya Bintang,Sek 7,S.Alam.Waktu kegunaan: 2ptg-6ptg (Ahad), 5ptg-11mlm (Isnin dan Rabu).Sila bawa kad pelajar semasa membuat tempahan.Saya harap pelajar NR menggunakan kemudahan ini sepenuhnya.


Ini membuktikan bahawa Y. Berbahagia Dato' amat menitikberatkan kebajikan para pelajar UiTM. Mungkin ini adalah salah satu platform yang cuba dilakukan oleh Y. Berbahagia Dato' dan pelbagai rancangan lain akan menyusur kemudian.

Aku berharap sangat, pelajar UiTM dapat memanfaatkan apa yang telah diusahakan oleh Y. Berbahagia Dato' untuk kita. Menjadi masyarakat yang berterima kasih tidak merugikan sesiapa. Wallahuallam...~

Saturday, October 9, 2010

Semester 5 Diploma.


Kenangan yang aku tak dapat lupakan. Aku pun tak paham kenapa aku boleh join benda-benda ni, tapi bila dah join rasa macam seronok pula. Ini adalah program anjuran Rakan Muda UiTM Perak.
Program Wawasan Desa ini telah berlangsung di Kg. Tanjung Rambai, Grik Perak. Sesampai di sana kami disambut dengan paluan kompang dan persembahan seni silat.


video

Menarik sungguh persembahan tersebut. Rakan-rakanku semuanya dari silat olahraga, maka ia amat berbeza dengan seni silat. Selama 5 hari kampung ini membuatkan aku rasa amat teruja dengan sikap layanan mesra dari setiap keluarga yang mengambil pelajar-pelajar UiTM sebagai anak angkat mereka. Disamping itu, hubungan antara jiran tetangga amatlah erat seperti aur dengan tebing. Seumpama mereka adalah satu keluarga yang besar.

Jejaka OCB55B


Ini adalah jejaka yang berada di dalam kelas OCB55B.
sangat kecoh dan pelbagai emosi dalam kelas ni. Tapi dalam gambar ni kurang seorang lagi teman kami, kesian dia demam panas sebab terlalu berkerja kuat dalam " I Love OM".

Wanita yang duduk di tengah-tengah itu adalah Puan Ayu. Dia adalah pensyarah kami dalam subjek "Current Issues in Customer Service". Sungguh berpengetahuan dan bijak dalam mengawal kelas kami yang ala-ala kelas 2 Matahari. hehehe..



Ha jangan terkejut pulak, yela tajuk besar kat atas "Jejaka OCB55B" tiba- tiba gambar 3 orang perempuan pun ada dalam ni. Apa yang menarik untuk dikongsi bersama tentang 3 orang wanita ini adalah, mereka ni ibarat penyeri la jugak dalam kelas kami ni. Kalau seorang tak datang macam tak lengkap ahli kumpulan "Pasher", tapi silap-silap kalau seorang tak datang, semua tak datang terus. hehehe.. selain itu, 3 orang ni memang boleh dibawa bincang, seronok berbual dan mengusik diorang. Didi, Ateyn & Meen korang memang terbaik.

Alamak! kenapa wayang ni..

Inilah tempat semalam aku bersama teman serumah aku pergi. Tak tahu kenapa tiba-tiba saja mereka terdetik hati untuk berkunjung kesini dan pada ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 10:30 p.m. Tujuan kami kesini adalah untuk menonton wayang.. ha??? tengok wayang.. hahaha.. seperti biasa ia tanpa dirancang dan kami terus ke sini.

Thursday, October 7, 2010

Sabah Negeri Bawah Bayu



Menuju Destini Anak Bangsa itulah misi utama dalam menjejaki kaki ke negeri bawah bayu.
bermacam aku belajar disana, budaya dan juga pertuturan yang berbeza, namun ia bukanlah satu titik penghalang untuk mengeratkan ukhwah kami.

Wednesday, October 6, 2010

Pertelingkahan.

Hahaha.. ketawa besar aku dibuatnya.
yela gaduh dengan orang yang tak matang.
walaupun usianya lagi tua dari aku.

aku tak kisah orang nak kutuk aku,
tapi aku pantang orang kutuk tempat aku menuntut ilmu, mak bapak aku & agama aku.
dia ingat aku takut? hahaha, salah orang la dia tu.
aku baru print screen ape yang dia kutuk tu,
bersepah budak2 UiTM nk kutip dia.
so, pasni tolong jangan nk kutuk tempat aku menuntut ilmu.

aku malas nk upload muka ko yang cam hampeh tu.
tp ak takkan teragak-agak nk buat camtu k.

Monday, October 4, 2010

I Love OM.

Satu event yang sangat menarik.
ia melibatkan semua pelajar dari Fakulti Pengurusan dan Teknologi Pejabat.
pelbagai persiapan telah dilakukan sebelum event ini berlangsung bagi memastikan kelancaran majlis tersebut.

Namun, kita merancang tuhan menentukan.
pelbagai dugaan dihadapi dalam memastikan kelancaran majlis tersebut.
sponsor cabut lari last-last minit,
yang paling tidak dapat dilupakan adalah apabila persiapan hampir semua siap, khemah diterbangkan oleh angin yang kencang.

semua krew bertungkus-lumus menyelamatkan keadaan. Alhamdulillah semua berkerjasama dalam menghadapi dugaan yang melanda. walaupun ada seorang krew dari Kaizen Production dikejarkan ke Hospital Sungai Buloh kerana kecederaan lama telah datang menyerang semula dalam keadaan yang kelam kabut itu.

keseluruhnya, majlis I Love OM telah berjalan dengan lancar. (^_^)

Wednesday, September 29, 2010

Akhirnya

Alhamdulillah,aku sudah hampir ke penghujung pengajian aku.
bukan mudah aku utk menempuh segalanya.

nanti aku update event2 yang aku dah buat spanjang aku tak update blog ni.

Wednesday, January 6, 2010

Tahun Baru....

Alhamdulillah, telah menjengah jua tahun baru 2010, kita melangkah selangkah lagi dengan berkat dari Illahi.

Banyak benda aku belajar dari pengalaman 2009, biar pun pahit atau manis, ia adalah asam garam bagi hidup ku ini.. tak boleh lari dari semua itu. Macam2 benda aku buat, sehinggakan aku terlepas beberapa benda penting dalam hidup aku.

Tahun 2010 ni aku mahu membuat sedikit perubahan,agar dengan perubahan yang sedikit ini mampu memberi impak yg besar dalam hidupku dan hidup org lain juga.

Ramai kenalan baru yg aku dapat, tak kira la ape jua latar belakang hidup mereka, biar hitam atau putih. Aku tak menghukum seseorang itu kerana diri aku sendiri belum tentu ada positif atau negatif di pandangan orang lain.

Kawan2 aku, semua dah sambung belajar, baik di dalam negara atau pun luar negara. Memang agak sedih apabila tiada mereka di depan mata. Namun aku yakin aku akan bertemu semula dgn mereka suatu hari kelak. Biarlah mereka pulang nnt dgn secebis kejayaan yg mampu membuka mata semua orang. Bukan niat utk menunjuk tetapi sebagai motivasi kepada yang lain.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...