Total Pageviews

Monday, August 8, 2011

Hadiah Ramadhan (bahagian 1)

Sesudah menghirup kopi itu, Shamsul terus mencapai telefon bimbit. Hasrat hatinya, mungkin buah hatinya telah membalas sms nya yang dihantar tengah hari tadi. Namun, hanya paparan skrin kosong tanpa sebarang notification sms baru diterima.

Lalu beliau menggerakkan jari jemarinya mencari didalam list phone book telefon bimbitnya nombor kekasih hatinya Syafikah. Tanpa berlengah masa, dia terus dial nombor tersebut. tetapi, hanya sambutan dari suara perempuan yang acapkali kita dengar pabila telefon dimatikan “nombor yang anda dial, tidak dapat dihubungi.   Sila dail sebentar lagi”

Hati Shamsul bingung, dimanakahSyafikah. Diam membisu tanpa sepatah khabar berita sejak semalam. “Haish kenapalah dia matikan handphone ?” keluh nalurinya. Syamsul terus mencapai mencapai kunci keretanya lalu pergi ke kedai membeli barang yang dipesan oleh emaknya.  Selepas beberapa ketika, telefon bimbit syamsul berdering. “hello, abang… “ suara kedengaran dari corong telefon bimbit shamsul. 

“ha! baru reti nak call? Sms tak berbalas.” Terjah shamsul. Beliau terus menerkam dengan suara garangnya, Syafikah hanya terdiam kerana sudah tahu perangai Syamsul memang begitu. Panas barannya tiada siapa boleh halang, kalau berbalah dia sahaja mahu menang. Penjelasan? Hanya alasan katanya.

Langkah terbaik diambil Syafikah hanya diam.  Setelah puas dimarahi Shamsul, Syafikah cuba menjelaskan situasi sebenar, namun shamsul yang panas baran itu meletakkan telefon bimbitnya, lalu dimatikan. Shamsul tidak member peluang kepada Syafikah untuk menerangkan apa yang berlaku.  

 Sudah berkali-kali mereka bergaduh, namun sikap Syafikah yang mudah mengalah dan lemah lembut itu membuatkan perhubungan mereka bertahan hingga sekarang.  Berulang-kali Syafikah cuba menelefon semula, namun gagal. Hati Syafikah bagai kaca yang dihempas ke batu, beliau tidak segagah dahulu. Syafikah cuba menjelaskan kepada syamsul bahawa bonda telah…..(bersambung)


16 comments:

  1. Jgn sia2kn bakat yang ada...teruskan :-))

    ReplyDelete
  2. perkemaskan bahasa..jangan terlalu kerap mengunakan bahasa ringkas. Tatabahasa perlu di jaga. menulis memerlukan penggunaan bahasa yang indah dan penggunaan huruf juga perlu di titikberatkan. Mulakan huruf besar pada setiap permulaan ayat. Tapi keseluruhannya boleh di perbaiki..syabas satu permulaan yang baik.

    ReplyDelete
  3. meor iszwan - terima kasih bro.

    ReplyDelete
  4. Luvlyriena - thank you kak, 6 tahun saya tak menulis.

    ReplyDelete
  5. Putra Adi - terima kasih atas komen anda, saya akan cuba perkemaskan lagi. sudah 6 tahun saya meninggalkan penulisan kreatif ini.

    ReplyDelete
  6. wah.. ramai yang baca ni.. komen imah:

    bila sambungan keluar?? hehehe

    ReplyDelete
  7. insyaALLAH sambungan dia malam ni tepat jam 12:00.

    ReplyDelete
  8. tunggu jap ea. ada masalah teknikal.

    ReplyDelete
  9. Nice one mal. Keep it up. Looking forward for the second part. Penambahbaikan: ada beberapa kesalahan ejaan dalam penulisan, cuba semak lagi okay.

    ReplyDelete
  10. Hah !Fiqa nak teka sambungan cerita abg iqmal . Mesti bonda syafikah masok ICU an an ?? Hihihi :)

    ReplyDelete
  11. Pena Tumpul - thanks dear for comment..

    ReplyDelete
  12. Afiqah Yazid - hehehe, kan dah ade bahagian 2..

    ReplyDelete
  13. Abang update jam 3 pagi. sepatutnya jam 12:00 tapi tersasar sedikit, kerana ada masalah yang tidak dapat dielakkan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...