Total Pageviews

Tuesday, July 5, 2011

Kahwin itu HARAM

Ha!!! amacam reader???
percaya tak kahwin tu haram?
mesti macam-macam benda yang bermain difikiran kamu kan???
ok.. camni la ceritanya.....
Kahwin itu menjadi haram apabila :

Haram kepada orang yang tidak berkempuan untuk memberi nafkah batin dan lahir dan ia sendiri tidak berkuasa (lemah), tidak punya keinginan berkahwin serta akan menganiaya isteri jika dia berkahwin.
-
-
-
-

tapi ingat, yang haram itu antara satu Hukum Kahwin,
ada lagi 4 hukum dia..

  • Wajib kepada orang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjatuhkan ke lembah maksiat (zina dan sebagainya) sedangkan ia seorang yang mampu.disini mampu bermaksud ia mampu membayar mahar dan mampu nafkah kepada bakal isterinya. 

  • Sunat kepada orang yang mampu tetapi dapat mengawal nafsunya.

  • Harus kepada orang yang tidak ada padanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan

  • Makruh kepada orang yang tidak berkemampuan dari segi nafkah batin dan lahir tetapi sekadar tidak memberi kemudaratan kepada isteri sama ada ia kaya atau tiada nafsu yang kuat
so kepada teman2 aku yang bakal berkahwin kelak, pilihlah anda yang mana, 
tapi ingat, janganlah anda di golongan yang haram tuh..

sumber: wikipedia, & Ketika Cinta Bertasbih 2.

selamat mendirikan masjid kawan2 aku...


notakaki: akibat sembang pasal kahwin semalam, trus cari info...

12 comments:

  1. Cuak aku bila baca tajuk tu. =P

    ReplyDelete
  2. Azreen - amen, semoga berguna untuk semua.

    Mrs. Farhan - hehehe... so berjaya la tajuk entry aku ni buat ko cuak ye.. (^_^)

    ReplyDelete
  3. haha.. btol2.. HARAM berkhwin utk mereka yg just suke2..hjahat x ayat aku..ahha

    ReplyDelete
  4. Khairi - tak jahat pon, betul pe ko cakap tuh..

    ReplyDelete
  5. nasib baik aku sunat je. err nak kawen ar. nnti dpt pahala sunat :D hehehe extra pahala tu

    ReplyDelete
  6. adam & SH - bagus2... nt kawen jgn lupe jemput ea. !

    ReplyDelete
  7. hahaha. sorry belum ready x.x"

    ReplyDelete
  8. ahahah.... yup2.. kalu blom ready tu nnt jadi haram plak.

    ReplyDelete
  9. amacam ? den nk kahwin da nih . tp xdo nk dtg minang pon ! yg ado kato nk datang minang 3 tahun lagi . mak aiihhh ! hahahaha

    ReplyDelete
  10. alamak.. ni kes berat ni, nak kawen tp takde org nak minang. wajib cari calon dah ni.. (^_^)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...